امروز چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸
۱۴:۳۳:۳۱ - سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پسماند گیلان و بحران های پیش رو! مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟!
بی تردید تولید پسماند گریز ناپذیر است و روز به روز بر پیچیدگی روند تولید پسماند شهری افزوده می شود. از سوی دیگر ویژگیهای پسماند جامد شهری ایران (میزان متوسط تولید زباله و ترکیب اجزای آن، روشهای گوناگون دفع زباله و …) متفاوت از کشورهای توسعه یافته، صنعتی و بعضی از کشورهای در حال توسعه است.

بی تردید تولید پسماند گریز ناپذیر است و روز به روز بر پیچیدگی روند تولید پسماند شهری افزوده می شود. از سوی دیگر ویژگیهای پسماند جامد شهری ایران (میزان متوسط تولید زباله و ترکیب اجزای آن، روشهای گوناگون دفع زباله و …) متفاوت از کشورهای توسعه یافته، صنعتی و بعضی از کشورهای در حال توسعه است.

مساله پسماند، نیاز به مدیریتی منسجم، یکپارچه و عملیاتی دارد. این مدیریت بر پروسه مدیریت پسماند، شناخت همکاران بالادستی، روشهای دریافت منابع و تجربه عملیاتی متمرکز است. این پروسه با وضعیت موجود، اندکی زمان بر است زیرا که اعتمادسازی و ایجاد فرهنگ برخورد مناسب با پسماند نیاز به مداومت و پیگیری دارد.

موضوع پسماند اما در استانهای شمالی و بخصوص استان گیلان بدلایل محیطی دارای اهمیت ویژه ای است و چندیست نوک پیکان انتقادات به سمت مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان (بجز رشت) نشانه رفته است. اگرچه انتقادات بواسطه مشکلات بزرگ این حوزه شاید از نظر کلیات درست باشد اما بهتر است فرایند مدیریتی را با اختیارات و قوانین بالا دستی مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از یک نگاه و منظر درست عملکرد مدیر را ارزیابی کرده و بگوییم ضعیف بوده یا نه. کلیت داستان پسماند در کل کشور دارای ضعف است و به طبع آن استان گیلان هم از این ضعف کلی رنج می برد.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری های تابعه استان گیلان دارای اهدافی است که در اساسنامه آن با عنوان موضوع فعالیت در ماده ۲ اساسنامه به شرح زیر آمده است:

ماده ۲: موضوع فعاليت سازمان

۱- اجراي برنامه هاي مديريت پسماندها در شهرهاي ذيربط براساس قانون مديريت پسماندها از قبيل برنامه ريزي، ساماندهي، مراقبت و عمليات اجرايي مربوط به كاهش توليد، جمع آوري، ذخيره سازي، جداسازي، حمل و نقل بازيافت، پردازش و دفع پسماندهاي عادي از جمله پسماندهاي شهري، ساختماني و عمراني.

۲- ايجاد بانك اطلاعات و ارتقاء سطح فناوري در بخشهاي نرم افزاري و سخت افزاري.

۳- افزايش توان كارشناسي و مديريتي سازمان (شهرداريهاي ذيربط در زمينه مديريت پسماندها).

۴- كاهش تصدي گري و بسترسازي لازم بمنظور مشار كت هر چه بيشتر و جذب سرمايه هاي بخش خصوصي در زمينه وظايف سازمان با رعايت مقررات مربوطه.

۵- گسترش همكاريهاي مردمي و افزايش آگاهي هاي عمومي از طريق آموزش و اطلاع رساني يا افزايش درآمد سازمان.

۶- جلب رضايت شهروندان.

۷- حفظ پاكيزگي و نظافت محيط شهري شهرهاي ذيربط.

۸- بهينه سازي و ارتقاء مديريت پسماندهاي عادي و ويژه موجود در پسماندهاي عادي شامل توليد، ذخيره سازي موقت، جمع آوري، حمل و نقل، بازيافت و دفع صحيح پسماندهاي جامد.

حال با نگاه به موضوع فعالیت سازمان باید دید سازمان مدیریت پسماند در مدت مدیریت مدیر این مجموعه کدامیک از این موضوعات را پیگیری کرده و در هرکدام از آیتم ها چه امتیازی را میتواند کسب کند؟ از نظر نگارنده و با توجه به شناختی که نسبت به سازمان وجود دارد، باید پرسید آیا مدیریت مجموعه حتی آگاهی از این اهداف دارد؟ آیا می توان گفت که این سازمان عریض و طویل به روز مرگی و گزارشات مورد پسند مدیران بالا دستی بدون پشتوانه مبتلا شده است؟!

اما وظایف سازمان که به صورت مشروح در ماده ۳ اساسنامه آمده، به شرح زیر است:

ماده ۳: وظايف سازمان

سازمان جهت نيل به اهداف فوق الذكر با رعايت مقررات موضوعه اقدام به اجراي موضوعات ذيل مي نمايد:
۱- مديريت، نظارت، طراحي و برنامه ريزي براي امور مربوط به توليد، ذخيره سازي موقت، جمع آوري، حمل و نقل بازيافت، پردازش، دفع پسماندهاي عادي (از قبيل پسماندهاي خانگي، اداري، تجاري و عمراني با رويكرد تفكيك از مبدأ و تنظيف
شهرهاي ذيربط.)
تبصره: سازمان مي تواند طبق تبصره ذيل ماده (۷) قانون مديريت پسماندها با عقد قرارداد اجراي فعاليتهاي مديريت صنعتي و ويژه از قبيل پسماندهاي بيمارستاني، روغنهاي سوخته، باطريهاي مصرف شده، خودروهاي فرسوده و غيره انجام دهد.
۲- تلاش در جهت بهينه سازي و كمينه سازي توليد پسماندهاي عادي و ويژه موجود در پسماند عادي از طريق آموزش و اطلاع رساني و همكاري با بخشهاي صنعتي، كشاورزي، بازرگاني و خدماتي، اداري و غيره.
۳- پيگيري، پشتيباني و مشاركت فعال در فرآيند تدوين قوانين ، ضوابط، دستورالعملها، سياست گذاريها و استانداردسازي امور مر بوط به مديريت پسماندهاي عادي و ويژه موجود در پسماند عادي.
۴- مطالعه و پژوهش بمنظور بهينه سازي روشهاي عملياتي انجام مطلوبتر فعاليتهاي سازمان.
۵- تهيه و جمع آوري اطلاعات و آمار مربوط به فرايند پسماندهاي عادي و ويژه موجود در پسماند عادي براي ايجاد بانك اطلاعاتي موضوع بند ۲ ماده(۶) آئين نامه اجرايي قانون مديريت پسماند.
۶- انعقاد قرارداد با شهرداريهاي ذيربط و موسسات وابسته بر اي تقبل مسئوليتهاي مرتبط با فعاليتها ي سازمان و يا تقبل نظارت بر كار اماني يا پيماني شهرداريهاي مذكور در امور مربوط.
۷- شناسايي و تملك اراضي و املاك مورد نياز مديريت پسماند طبق قوانين و مقررات مربوطه.
۸- احداث واحدها و كارخانجات بازيافت، پردازش، دفع و تبديل پسماندها مطابق طرحها و برنامه هاي مصوب مستقيما، يا از طريق مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي.
۹- بازاريابي محصولات تهيه شده در مراكز زباله و كارخانجات مربوطه.
۱۰ – آموزش و ايجاد مراكز آموزشي و تشكيل دوره هاي اختصاصي براي كاركنان شهرداريها، سازمان، موسسات دولتي و خصوصي به طرق مختلف اعم از مكاتبه اي، حضوري، تهيه برنامه هاي تلويزيوني و سينمايي، تشكيل سمينار و غير ه مرتبط با پسماند عادي و مديريت اجرايي آن با رعايت مقررات موضوعه.
۱۱ – بررسي و اقدام جهت ايجاد دوره تحصيلات عالي در دانشگاهها براي تربيت تكنسين و كاردان و مهندس در ارتباط با مديريت پسماندها با رعايت مقررات مربوطه.
۱۲ – چنانچه اجراي هر يك از بندهاي فوق الذكر نياز به اخذ مجوز از مراجع قانوني ذيربط داشته باشد سازمان موظف به اخذ مجوزهاي مربوطه مي باشد.
۱۳ – بسترسازي و پشتيباني لازم براي جلب سرمايه و مشاركت بخش خصوصي و كاهش تصدي گري سازمان در فعاليت هاي خدماتي، تجاري، صنعتي، بازرگاني، پژوهشي، توليدي و فني مهندسي مرتبط.
۱۴ – عقد قرارداد با مشاوران و پيمانكاران و نظارت و كنترل بر فعاليت آنها در چارچوب وظايف سازمان.
۱۵ – ارائه خدمات مشاوره اي و كارشناسي.
۱۶ – ايجاد همكاري و ارتباط مستمر با كارگروههاي استاني بمنظور انتقال مشكلات، ظرفيت ها، دانش و تجربيات، مطالعات و ساير اطلاعات موردنياز كارگروه هاي مذكور.
۱۷ – ارسال طرح ها و پروژه هاي مديريت پسماند براي تصويب كارگروه استاني.
۱۸ – پيگيري امور جرائم و تخلفات مديريت پسماندها و ضابطين قوه قضائيه مطابق شيوه نامه هاي مربوطه.
۱۹ – پيگيري و اخذ تعرفه هاي بهاي خدمات مديريت پسماند مطابق شيوه نامه دستورالعمل هاي مربوطه.
۲۰ – تهيه طرحهاي جامع و تفضيلي مديريت پسماند مطابق با ماده ۴ آئين نامه اجرايي مديريت پسماند و برنامه راهبردي ارائه شده از سوي وزارت كشور.
۲۱ – تهيه برنامه راهبردي مديريت پسماندهاي عادي و كشاورزي.
۲۲ – شناسايي، تعيين و تملك محل دفع پسماندهاي عادي براساس مفا د ماده ۱۲ قانون و مواد ۷ و ۲۳ آئين نامه اجرايي مديريت پسماندها.
۲۳ – كليه فعاليتهاي سازمان بايستي در چارچوب قانون مديريت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳ و آئين نامه ها و دستورالعمل هاي مربوطه و قانون شهرداري و ساير مقررات قانوني موضوعه صورت گيرد.

همانطور که میبینید سازمان مدیریت پسماند ۲۳ وظیفه برعهده دارد. کدامیک از این ها اما در مدیریت سازمان مدیریت پسماند انجام می شود یا انجام شده است؟! شاید اولین کاری که می بایست انجام شده باشد و پایه همه این وظایف و اهداف نام برده شده است، داشتن اطلاعات و آمار درست از
۱٫ وزن زباله
۲٫ آمار تجهیزات و شیوه مدیریت زباله در شهرهای مختلف
۳٫ اطلاعات دقیق و درست از مراکز دفن پسماند در استان گیلان
و … است.

آیا مدیریت سازمان و اداره کل محیط زیست به عنوان ناظر قانون مدیریت پسماند، توانایی ارائه یک آمار درست در این خصوص را دارند؟

حال که اهداف و موضوعات فعالیت سازمان و وظایف آن را میدانیم میتوانیم ارزیابی بهتری از مشکلات پسماند در استان گیلان داشته باشیم. مشکلاتی که مدت هاست رنگ و بوی بحرانی به خود گرفته است. به راستی مشکل اصلی در کجاست؟ مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟!

منبع: خزرآنلاین

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
تلویزیون اینترنتی ایرسا
تبلیغات
روزنامه های گیلان
نظرسنجی
http://irsaguil.ir/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%db%b1%db%b6-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%db%b9%db%b8%d8%b7/ اپلیکیشن ایرسا گیل اپلیکیشن ایرسا گیل http://irsaguil.ir/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%db%b1%db%b6-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%db%b9%db%b8%d8%b7/ کانال تلگرام ایرسا گیل http://irsaguil.ir/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%db%b1%db%b6-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%db%b9%db%b8%d8%b7/