امروز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
۱۳:۰۹:۱۸ - جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جعفرزاده ایمن آبادی:شرکت‌های دولتی ٧٠درصد بودجه کشور را می بلعند/ پایین تر نشان دادن بودجه شرکت های دولتی برای فرار مالیاتی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، توضیحاتی درباره بودجه شرکت های دولتی ارائه کرد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بودجه کل کشور شامل بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی می شود، گفت: مطالعه روند تصویب قوانین بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی طی سال […]

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، توضیحاتی درباره بودجه شرکت های دولتی ارائه کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بودجه کل کشور شامل بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی می شود، گفت: مطالعه روند تصویب قوانین بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر تبیین کننده  این است که نمایندگان عموما به بررسی ارقام بودجه عمومی دولت پرداخته و بودجه شرکت های دولتی پس از حداقل تغییرات و کمترین بحث و بررسی مورد تصویب قرار می گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود:این در حالی است که براساس ارقام قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور حدود ۷۰ درصد از بودجه کل کشور به بودجه شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک ها اختصاص دارد.

جدول وضعیت بودجه شرکت های دولتی

بودجه شرکت های دولتی به ۸٫۰۰۵٫۰۲۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت

وی با اشاره به آغاز اجرای قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۸، ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ با هدف کاهش حجم فعالیت های تصدی گری دولت در اقتصاد ایران بخشی از قانون برنامه چهارم توسعه که ماهیت دائمی داشته تحت عنوان قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب مجلس رسید.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه براساس ارقام قوانین بودجه سنواتی، بودجه شرکت های دولتی در سال ۱۳۸۸بالغ بر ۱٫۹۸۸٫۷۴۸ میلیارد ریال بوده و علیرغم واگذاری بیش از ۱٫۱۵۱٫۶۰۸ میلیارد ریال از سهام شرکت های دولتی و بانک ها طی سال های ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۵، بودجه شرکت های دولتی به ۸٫۰۰۵٫۰۲۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت، یادآور شد: در تمام دوره مورد نظر سهم بودجه شرکت های دولتی در قانون بودجه حدودا ۷۰ درصد بوده است، در حالی که انتظار می رفت با شدت گرفتن واگذاری سهم الشرکه و سهام دولت پس از اجرای قانون فوق الذکر سهم بودجه شرکت های دولتی تقلیل یابد، هرچند افزایش نرخ محاسباتی دلار در قوانین بودجه سنواتی تاثیر غیرقابل انکاری بر افزایش بودجه تعدادی از شرکت های بزرگ نفتی مندرج در بودجه کل کشور داشته است.

وی افزود: براساس ارقام استخراجی از گزارش تفریغ بودجه سهم بودجه شرکت های دولتی از بودجه کل کشور از حدود ۸۰ درصد در سال ۱۳۸۸ ابتدا به ۷۴ درصد در سال ۱۳۸۹ تقلیل و پس از آن با یک روند صعودی به ۸۴ درصد در سال ۱۳۹۲ رسیده و در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب به ۸۲ درصد و ۷۵ درصد رسید.

جدول وضعیت بودجه شرکت های دولتی

بروکراسی فربه و گیج کننده مهم ترین عوامل زیان ده شدن بنگاه های دولتی است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زیان دهی شرکت های دولتی از جمله چالش هایی بوده که همواره گریبان گیر اقتصاد ایران بوده است، ادامه داد: محدود بودن اختیارات مدیران، بهره وری پایین، نحوه قیمت گذاری و فاصله آن با قیمت تمام شده، بروکراسی فربه و گیج کننده، عدم تطابق با فناوری های روز به دلیل نبود حس رقابت، عدم استفاده از روش های جدید مدیریتی و عمر کوتاه مدیران، مهم ترین عوامل زیان ده شدن بنگاه های دولتی عنوان می شود.

وی اظهار داشت: هرچند تهیه و تدوین ارقام واقعی بودجه امری الزامی و نشان از کارآمدی بودجه دارد، اما به این نکته مهم نیز باید توجه داشت که به استناد ماده ۶۹ قانون محاسبات عمومی دولت مکلف است به شرکت های زیان ده، وجوهی تحت عنوان کمک زیان پرداخت کند که این مهم یکی از مصادیق گران اداره شدن کشور محسوب می شود.

در بودجه سال ٩٠ تعداد ۱۱۳ شرکت زیان ده دولتی به صورت صوری سودده نشان داده شدند

جعفرزاده با بیان اینکه مسئله مهم دیگری که در این بخش وجود دارد، موضوع سودده نشان دادن شرکت های زیان ده در جریان تصویب قانون بودجه سنواتی است، که این روند از سال ۱۳۸۹ شروع شد و در بودجه سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۱۳ شرکت زیان ده دولتی به صورت صوری و برخلاف تمامی قواعد بودجه ریزی، سودده نشان داده شدند، افزود: این نمایش سوددهی شرکت های دولتی در قانون بودجه سبب شده که شرکت های دولتی هر ماهه بخشی از نقدینگی خود را تحت عنوان علی الحساب مالیات (یک دوازدهم) به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند، در نتیجه شرکت های دولتی که درگیر مشکل زیان و گاهی زیان انباشته هستند با مشکل کسری نقدینگی نیز روبه رو می شوند.

وی با اشاره به اینکه کسری نقدینگی سبب تاخیر در پرداخت های مربوط به پیمانکاران می شود، ادامه داد: در نهایت با توجه به ضعف بنیه مالی پیمانکاران، پیمان های منعقده در بخش سرمایه ای دچار تطویل زمانی شده و در شرایط تورمی انتقال قرارداد به سال بعد سبب افزایش مبلغ پیمان می شود و این امر سبب اختلاف بین بودجه عمدتا در بخش سرمایه ای شرکت های دولتی می شود.

 در سال ٩۴ تعداد ١٣۴ شرکت دولتی زیان ده بودند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در پیوست شماره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور، تعداد ۱۰ شرکت دولتی تحت عنوان شرکت های زیان ده درج شده است، تصریح کرد: پیش بینی زیان شرکت های یاد شده از محل منابع عمومی دولت بالغ بر ۱٫۲۶۱ میلیارد تومان بوده که نهایتا ۹۸ درصد آن بابت کمک زیان به شرکت های موردنظر پرداخت شده است.

وی افزود: براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور در عمل تعداد ۱۲۴ شرکت در سال ۱۳۹۴ علاوه بر شرکت های فوق الذکر زیان ده شده اند، اما از محل منابع عمومی دولت صرفا به شرکت های آب منطقه ای، آب و فاضلاب روستایی استان ها مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

 درصد تحقق بودجه شرکت های دولتی بیش از ١٢٠ درصد بوده است

جعفرزاده ادامه داد: انتظار می رود قوای مجریه و مقننه در طول سال های برنامه ششم تدابیری در جهت اصلاح ساختار و تشکیلات شرکت های دولتی در جهت ثبات مدیریت، به روزرسانی فرآیندهای اجرایی و عملیاتی، رقابتی شدن فعالیت ها و حتی واگذاری امور به بخش خصوصی انجام دهد تا ضمن کاهش سهم بودجه شرکت های دولتی، پرداخت کمک زیان به اینگونه شرکت ها به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه در باب بودجه شرکت های دولتی نکته حائز اهمیت دیگری نیز وجود دارد و آن درصد تحقق بودجه شرکت های دولتی نسبت به بودجه مصوب آن است، یادآور شد: درصد تحقق بودجه شرکت های دولتی طی سال های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۳ همواره بیش از ارقام پیش بینی است و گاهی این اختلاف بسیار چشمگیر و قابل توجه است، برای مثال در سال ۱۳۸۸، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ درصد تحقق بودجه شرکت های دولتی به ترتیب بالغ بر ۱۶۸ درصد، ۱۳۰ درصد و ۱۲۹ درصد است.

بودجه شرکت های دولتی و بانک ها در سال ٨٨ مبلغ یک میلیارد و ٩٨٨ میلیون تومان اما تفریغ آن ٣ میلیارد  و ٣٣٢ میلیون تومان شده  است

 جعفرزاده ایمن آبادی افزود:دلیل اصلی چنین رخدادی مربوط به اجازه ای است که در ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اصلاح بودجه شرکت های دولتی در طول سال مالی به این شرکت ها داده شده است و شرکت ها طی سال، بودجه خود را افزایش می دهند.

جدول وضعیت بودجه شرکت های دولتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در زمان ارائه لایحه بودجه کل کشور، شرکت های دولتی و موسسات وابسته به دولت سعی می کنند بودجه خود را پایین تر از میزان واقعی شان اعلام کنند تا مبالغ کمتری را به عنوان سهم یک دوازدهم مالیات علی الحساب و سود علی الحساب سهام پرداخت کنند، ادامه داد: بودجه شرکت های دولتی و بانک ها در سال ٨٨ مبلغ یک میلیارد و ٩٨٨ میلیون تومان اما تفریغ آن ٣ میلیارد  و ٣٣٢ میلیون تومان شده وهرچند در پایان سال و تصویب صورت های مالی در مجامع عمومی، شرکت ها مکلفند مابه التفاوت مبالغ عملکرد از مصوب را پرداخت کنند، اما مسئله مذکور به پیش بینی غیر واقعی بودجه منجر می شود، به نظر می رسد برای رفع این مشکل پیش بینی صحیح ارقام بودجه شرکت های دولتی در زمان ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس شورای اسلامی باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
تلویزیون اینترنتی ایرسا
تبلیغات
روزنامه های گیلان
نظرسنجی
http://irsaguil.ir/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%db%b1%db%b6-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%db%b9%db%b8%d8%b7/ اپلیکیشن ایرسا گیل اپلیکیشن ایرسا گیل http://irsaguil.ir/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%db%b1%db%b6-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%db%b9%db%b8%d8%b7/ کانال تلگرام ایرسا گیل http://irsaguil.ir/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%db%b1%db%b6-%d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%db%b9%db%b8%d8%b7/